Ysiluokkalaiset yllättyivät siitä kuinka paljon uutisen tekemiseen menee aikaa – Uutisluokan toiminta opetti myös opettajaa

Mediakasvatusta tuodaan kouluihin jokaiselle luokka-asteelle. Ylen Uutisluokassa koululaiset pääsevät tekemään uutisen omasta ideastaan valmiiksi toteutukseen saakka.

Tampereen Lielahden koululla 9B-luokan äidinkielen tunnilla on adrenaliinia ilmassa. Luokassa on opettajan ja oppilaiden lisäksi myös Ylen toimittaja, uutiskummina toimiva Petra Ketonen. Käynnissä on Uutisluokan kolmas tunti. Ketonen on ehtinyt opastaa uutisluokkaansa aiemmin jo mediakasvatuskysymyksiin, muun muassa siihen, miten uutinen syntyy ja kuinka tärkeää on tarkistaa faktat. Kummien työ auttaa koululaisia tunnistamaan disinformaatio uutistulvassa.

Ysiluokkalaiset pääsivät myös pohtimaan mistä itseä kiinnostavista aiheista voisi uutiskummin johdolla tehdä sisältöjä Ylen uutissivustolle. Ketosen mielestä juttuaiheen ideointi uutisluokkalaisten kanssa on innostavaa. Kummi sparraileee ja auttaa näkökulmittamisessa.

– Siinä pääsee kurkistamaan nuorten maailmaan: mikä heitä mietityttää juuri tällä hetkellä. Ideat tulevat uutisluokkalaisilta, Ketonen kuvailee.

Toteutettavan aiheen päättäminen oli aluksi haastavaa, koska ideoita syntyi useita.

– Lopulta päätös oli aika helppo, kun löytyi yhteinen aihe joka kiinnosti monia, kuvailee 15-vuotias Ella Mikkola.

Minuuttivideo ei synny minuutissa

Uutisluokan aiheeksi valikoitui nuorena alkanut päihderiippuvaisuus. Nuoret halusivat haastatella päihde- ja rikostaustaisia ihmisiä ja kuulla, miten heillä päihteiden käyttö on alkanut ja mihin johtanut. Kris Tampereen avulla löytyi kaksi entistä päihderiippuvaista haastateltavaksi. Uutiskummi Petra Ketonen oli todella vaikuttunut siitä, miten haastavaan aiheeseen uutisluokkalaiset halusivat tarttua. Kokemusasiantuntijat saapuivat Lielahden koululle nuorten toimittajakokelaiden haastateltavaksi.

Nuoret ottavat toisistaan puhelimella kuvaa
Uutisluokassa yläkoululaiset pääsevät itse ideoimaan ja toteuttamaan uutisia, joista parhaimmat julkaistaan Ylen alustoilla. Toipuva huumeidenkäyttäjä Mira Suikkanen antoi haastattelun Tampereen Lielahden koulun yhdeksäsluokkalaisille.

– Ihaillen seurasin miten hienosti nuoret kohtasivat haastateltavamme kuvaustilanteessa.

Uutisluokan toiminta on auttanut koululaisia ymmärtämään kuinka uutiset syntyvät. Ella Mikkolan yllätti jutun teon työläys.

– Piti nähdä enemmän vaivaa kuin alun perin odotin. Ei saa olettaa, että kaikki olisi tosi helppoa ja nopeaa. Yhden minuutin videoon saattaa mennä monta viikkoa!

Sade-Kaisla Ojanperä komppaa luokkakaveriaan. Uutisaiheen löytäminen ja käytännön toteuttamiseen sai varata yllättävän paljon aikaa. Ojanperä toimii yhtenä Lielahden Uutisluokan kuvaajista. Juuri ennen haastattelua hän tekee gimbaalilla ja puhelimella kuvauksia.

– Kyllähän se vaatii harjoittelua. Sitten kun opin vähän kuinka sitä käytetään, niin kyllä se hyvin meni.

Medialukutaito syvenee itse tekemällä

Lielahden koulun äidinkielen opettaja Antti Huttunen on ollut todella tyytyväinen oppilaisiinsa.

– Jokainen on tuonut omaa panostaan ja jengi on ollut kauhean innokasta.

Huttusen mielestä kokemus on ollut luokalle kaikkiaan positiivinen ja syventää ysiluokkalaisten mediataitoja.

– Kyllähän tämä vahvistaa heidän käsitystään kokonaisuudessaan siitä, miten journalistista mediaa tehdään.

Äidinkielen opettaja Antti Huttunen
Äidinkielen opettaja Antti Huttusen mielestä Uutisluokan kokemus syventää oppilaidensa mediaosaamista ja medialukutaitoa.

Uutisluokan toiminnan kantava ajatus on, että koko luokka pääsee tekemään ja osallistumaan. Ella Mikkola oli mukana laatimassa kysymyksiä haastateltaville.

– Tuli hieno fiilis, että on oikeasti tehnyt jotain. Tuli sellainen olo, että on tehnyt jotain merkityksellistä.

Koko luokan osallistuminen Uutisluokan toimintaan myös paransi luokan entuudestaankin hyvää yhteishenkeä. Mikkola arvioi saaneensa myös työkaluja luotettavan journalismin arviointiin.

– Kai tässä oppii just sitä miettimään, että mitkä uutiset ovat niitä järkevimpiä ja mitkä on sitten sellaisia, että ne kannattaa sivuuttaa.

Opettajan näkökulmasta prosessi on vielä kesken, mutta jo nyt Huttunen uskoo saavansa kokemuksesta eväitä opetukseen.

– Tämä vaatii vielä minulta itseltä reflektointia. Toisaalta ajattelen, että ylipäänsä oppilaat opettavat minua tosi paljon. Tässäkin heidän mielipiteillään ja ajatuksillaan on iso merkitys siihen, mitä tästä jää käyttöön.

Lue Lielahden Uutisluokan tekemä artikkeli: https://yle.fi/a/74-20005248

Tutustu Uutisluokan verkkosivuihin: https://yle.fi/uutisluokka

Teksti: Mari Vesanummi, toimittaja, Yle
Kuvat: Miikka Varila
Artikkelikuva: Ylen sivuille tekemäänsä artikkelia katsovat kännykästä Ella Mikkola, Karoliina Harkivi, ja Amalia Lamu yhdessä uutiskummi Petra Ketosen kanssa. 

Jaa:

Sinua saattaa kiinnostaa