Mikä Mediataitoviikko?

Taitavaksi ja vastuulliseksi mediankäyttäjäksi ei tulla useinkaan itsekseen, vaan osana yhteisöä ja kasvatuksen avulla

Mediataitoviikko on mediakasvatuksen teemaviikko, jonka tavoitteena on kehittää lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen.

Seuraava Mediataitoviikko järjestetään 5.-11.2.2024.

Mediataitoviikko on kansallinen mediakasvatuksen teemaviikko, joka tarjoaa mediataitojen kanssa työskenteleville inspiraatiota oman työn kehittämiseen. Mediataitoviikkoa vietetään ympäri maata aina helmikuun toisella viikolla erilaisten kampanjoiden, tempausten ja toimintojen merkeissä. Mediataitoviikolle tuotetuista materiaaleista ja kampanjoista saa kuitenkin vinkkejä koko vuoden mediakasvatustyöhön.

Kymmeniä kumppaniorganisaatiota

Teemaviikko ja sen toiminnot suunnitellaan yhdessä kymmenien kumppaniorganisaation kanssa, jotka edustavat pääasiassa koulutusta, lapsi- ja nuorisotyötä, mediakulttuuria, viestintää sekä it-alaa. Mediataitoviikkoa koordinoi Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI, joka myös vastaa viikon tiedottamisesta. Mediataitoviikko on myös kansainvälinen: teemaviikon tiistaina vietetään kansainvälistä Safer Internet Daytä, jota juhlitaan EU-maiden lisäksi myös muissa maanosissa.

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen Mediataitoviikkoon 2024 on käynnissä. Ilmoittautuminen on jokaiselle ammattilaiselle henkilökohtainen. Jos haluat ilmoittautua ruotsiksi ja saada ruotsinkielisiä materiaaleja, käytä alempaa painiketta.

Miksi Mediataitoviikko?

Elämme parhaillaan mediakulttuurin aikakautta, jossa mediataidoista on tullut keskeinen osa kansalaisen perustaitoja. Niin kouluissa, kotona kuin muillakin kasvatuksen ja sivistyksen alueilla on lisääntynyt tarve mediakasvatukseen. Taitavaksi ja vastuulliseksi mediankäyttäjäksi ei tulla useinkaan itsekseen, vaan osana yhteisöä ja kasvatuksen avulla.

Mediataidoille omistetun teemaviikon avulla saamme paremmin näkymään sitä työtä, jota eri organisaatioissa, järjestöissä ja yrityksissä tehdään ympäri vuoden mediakasvatuksen edistämiseksi. Kampanjoilla ja tempauksilla voidaan puolestaan tarttua ajankohtaisiin teemoihin, joista koulut, päiväkodit, kirjastot ja muut Mediataitoviikkoon osallistuvat tahot voivat valita itselleen läheisen ja hyödyllisen aiheen. Mediataitoviikkoa on vietetty jo vuodesta 2013.

Jaa: