Mediataitoviikko on mediakasvatuksen teemaviikko, jonka tavoitteena on kehittää lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja sekä vahvistaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen.
Seuraavaa Mediataitoviikkoa vietetään 10.–16.2.2025.
Mediataitoviikko on kansallinen mediakasvatuksen teemaviikko, joka tarjoaa mediataitojen kanssa työskenteleville inspiraatiota oman työn kehittämiseen. Mediataitoviikkoa vietetään ympäri maata aina helmikuun toisella viikolla erilaisten kampanjoiden, tempausten ja toimintojen merkeissä. Mediataitoviikolle tuotetuista materiaaleista ja kampanjoista saa kuitenkin vinkkejä koko vuoden mediakasvatustyöhön.
Kymmeniä kumppaniorganisaatiota
Teemaviikko ja sen toiminnot suunnitellaan yhdessä kymmenien kumppaniorganisaation kanssa, jotka edustavat pääasiassa koulutusta, lapsi- ja nuorisotyötä, mediakulttuuria, viestintää sekä it-alaa. Mediataitoviikkoa koordinoi Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI, joka myös vastaa viikon tiedottamisesta. Mediataitoviikko on myös kansainvälinen: teemaviikon tiistaina vietetään kansainvälistä Safer Internet Daytä, jota juhlitaan EU-maiden lisäksi myös muissa maanosissa.
Ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Mediataitoviikkoon 2025 on käynnissä. Ilmoittautuminen on jokaiselle ammattilaiselle henkilökohtainen.
Olemme uudistaneet ilmoittautumista. Ilmoittautumalla vuoden 2025 Mediataitoviikkoon olet automaattisesti mukana myös tulevien vuosien Mediataitoviikkojen osallistujana. Näin sinun ei tulevina vuosina tarvitse huolehtia Mediataitoviikkoon ilmoittautumisesta uudelleen, vaan saat jatkossa Mediataitoviikon materiaalit automaattisesti sähköpostiisi! Ilmoittautuminen ei sido sinua mihinkään, ja voit poistua Mediataitoviikon rekisteristä koska tahansa.
Miksi Mediataitoviikko?
Elämme parhaillaan mediakulttuurin aikakautta, jossa mediataidoista on tullut keskeinen osa kansalaisen perustaitoja. Niin kouluissa, kotona kuin muillakin kasvatuksen ja sivistyksen alueilla on lisääntynyt tarve mediakasvatukseen. Taitavaksi ja vastuulliseksi mediankäyttäjäksi ei tulla useinkaan itsekseen, vaan osana yhteisöä ja kasvatuksen avulla.
Mediataidoille omistetun teemaviikon avulla saamme paremmin näkymään sitä työtä, jota eri organisaatioissa, järjestöissä ja yrityksissä tehdään ympäri vuoden mediakasvatuksen edistämiseksi. Kampanjoilla ja tempauksilla voidaan puolestaan tarttua ajankohtaisiin teemoihin, joista koulut, päiväkodit, kirjastot ja muut Mediataitoviikkoon osallistuvat tahot voivat valita itselleen läheisen ja hyödyllisen aiheen. Mediataitoviikkoa on vietetty jo vuodesta 2013.