Surfa lugnt eller spela vidare – dags att ta paus eller ta tag i det jag borde?
Det kan kännas skönt att få slappna av och sitta i soffan och surfa på mobilen. Vi alla har flera sätt att varva ner efter arbetet, studier eller skolan. Pauser behövs för att man skall få energi och orka resten av dagen. Hjärnan behöver vila från alla krav och ogjorda uppgifter. Både barn och vuxna plockar lätt fram mobilen för att koppla av. Sociala medier, videor på TikTok och många spel är designade så att de är lätta att titta eller spela oändligt. Det är underhållande, avkopplande och ofta intressant. En del städar, bakar eller går ut med vänner, andra sätter sig vid konsolen och tar en match eller två.
Skolan och läxor stressar många unga
En stor del av unga i högstadieåldern känner stress för skolan, läxor och prov. Livet känns ibland fullt med krav och kontroll. När det känns tungt eller svårt är det lätt att sjunka in i medieinnehåll i stället för att ta tag i det man borde. ”Jag brukar skrolla på telefonen och titta på TikTok om jag är trött eller inte riktigt orkar koncentrera mig”, berättar en högstadieelev som tagit del av workshoppen ”Städa, spela eller öva till prov?” i en skola i Österbotten under hösten. I spel och på sociala medier får man välja själv vad man gör och det är ingen som kräver att vissa saker skall vara gjorda.
Hur ta tag i saker och motstå allt lockande medieinnehåll?
Att börja med något som kräver tid eller är nytt kan kännas svårt. Speciellt om något annat lockar vid sidan om, till exempel att chatta med vänner. Det är viktigt att unga erbjuds möjligheter att diskutera det som stressar, vad man hinner med och hur man kan komma till skottet. Pelituki har utarbetat Surfa lugnt eller spela vidare?-stödmaterialet till stöd för ditt arbete med unga. Materialets mål är att hjälpa unga att reflektera över och hantera sin tillvaro på sociala medier och vid digitala spel.
”Det här ser helt hemskt ut!” utbrast en elev som testade på att ställa in mobilen på gråskala och tittade på ett YouTube -klipp utan färger. Bland annat färger och notifikationer lockar och svartvitt innehåll hjälper till att motstå frestelsen då man borde ta tag i något eller borde lägga sig.
Låt eleverna fylla i ett lekfullt test över sitt mobilbruk eller spelande och se vilka saker som de tycker att stämmer. Fundera tillsammans hur man kan börja med något svårt eller trist. Vad börjar du göra när du är lite hängig? ”Jag brukar börja baka, även om städningen väntar på mig. Jag kommer i gång med städning när bakningen är klar och hjärnan har fått vila en stund” berättar Annukka Såltin, sakkunnig på Pelituki.
Unga kan behöva hjälp med att ta tag i läxor, att läsa till prov eller att söka sommarjobb. Ta i bruk Surfa lugnt eller spela vidare?-stödmaterialet och diskutera vardagen med unga som du träffar i ditt arbete.
Läs mer om ”Surfa lugnt eller spela vidare?” -stödmaterialet Till skolor och utbildningsanstalter
Materialet finns även på finska ”Somettaako vai pelittääkö?
Material och verktyg: Verktyg för professionella och familjer
Text: Annukka Såltin, sakkunnig / Pelituki
Bild: Pelituki