Opetuksen tulevaisuudet luodaan nyt

Tulevaisuuden tutkiminen on haastavaa. Ensin pitäisi ymmärtää menneisyys, sitten tehdä havaintoja nykyisestä ja lopuksi ennakoida viisaasti. Tätä kaikkea tehdäänkin kouluissa, yliopistoissa – ja tulevaisuustalo Sitrassa.

On tärkeää ymmärtää, että tulevaisuuksia on lukuisia ja niihin voi vaikuttaa. Näin sanoo Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran ennakointi- ja strategiajohtaja Katri Vataja ja jatkaa:

– On myös ymmärrettävä, että tulevaisuus ei ole nykyisyyden jatkumoa.

On ymmärrettävä, että tulevaisuus ei ole nykyisyyden jatkumoa.

– Katri Vataja

Sitran tehtäviin kuuluu ennakoida tulevaisuuteen vaikuttavia ilmiöitä. Sitä kutsutaan myös nimellä “tulevaisuustalo”, mutta se ei vastaa siihen, miltä huominen tarkkaan ottaen näyttää. Selvää on, että ilmaston muutos ja teknologian kehitys vaikuttavat enemmän ja enemmän kaikkeen ihmisen tekemiseen. Sitä tekee myös internetin seuraava iso päivitys – metaversumi, jonka sanotaan mullistavan sosiaalisen median, kaupankäynnin ja viihteen. Kaikki liittyy kaikkeen.

Sitra on visioinut tulevaisuuden koulutusta joitakin vuosia sitten selvityksessään ”Tulevaisuuden koulutuksen käsikirja – askelmerkkejä kestävän koulutuksen kehittäjille”. Keskiössä olivat pitkälti samat asiat joita mietitään nyt: Miten suhtaudumme kiihtyvän teknologisen kehityksen tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin? Entä onko kestävyys siinä määrin koulujen agendalla, että niistä valmistuu ihmisiä, jotka ajattelevat, että juuri minä voin olla mukana ratkaisemassa ihmiskunnan ongelmia?

– Mitä tulevaisuudessa tehdään kotona, työpaikalla ja kouluissa? Mitä on päätöksenteko, missä se tapahtuu ja kenen toimesta? Entä miten eläimiä ja luontoa kohdellaan? Nämä ovat esimerkkejä asioista joita pohditaan, Katri Vataja sanoo.

Tulevaisuutta hahmotellaan nykyisyyden kautta myös Aalto-yliopistossa. Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun median laitoksen professori Teemu Leinonen opiskeli 1990-luvulla kasvatustieteitä. Sitten tapahtui internet ja nettiselaimet kehittyivät. Se mahdollisti sovellusten tekemisen myös opettajille ja opiskelijoille. Kehitys, innostus ja visiot veivät Leinosen mennessään.

– Tulevaisuus tehdään nyt, Leinonen sanoo.

Se tarkoittaa muun muassa sitä, että opetukseen ja opiskeluun suunnattuja sovelluksia kehitetään samalla kun digivälineille etsitään fiksuja käytäntöjä.

– Välineet ovat välineitä ja sitten on pedagogiset käytännöt. Meillä on mobiililaitteet, niin miksi jäädä luokkahuoneisiin kun voi mennä metsään?

Metsään on menty, opiskelu on kehittynyt, Leinonen iloitsee.

– Paljonhan oppilaitoksissa tehdäänkin jo erilaista tutkivaa oppimista. Mielestäni sellaista liikettä näkyy koko koulutuksen kentässä.

Ja vielä parempaa kohti mennään. Uuden teknologian tullessa vielä enemmän läsnäolevaksi se on myös vähemmän häiritsevää.

Tietotekniikan tullessa vielä enemmän läsnäolevaksi se on myös vähemmän häiritsevää.

– Teemu Leinonen

– Ei siinä ole järkeä jos oppitunnista menee 15 minuuttia siihen, että opettaja koettaa saada videotykkiä käyttöön.

Sitran Megatrendejä ja megatrendit-kortteja käyttävät niin yritykset, julkiset organisaatiot kuin opinahjot. Trendikorttien avulla voi vetreyttää ja venyttää omaa ajattelua, ideoida uutta sekä visioida mitä tulevaisuus voisi olla. Suomeksi, på svenska, in English.

Teksti: Tommy Pohjola
Kuva: Metamorworks / iStockphoto
Jaa:

Sinua saattaa kiinnostaa