MLL:n Läppä lentää -mobiilipeli tarttuu kiusaamiseen ja loukkaavaan käytökseen netissä
Mannerheimin Lastensuojeluliiton teettämän nuorten nettikiusaamiskyselyn (2021) mukaan, kiusaaminen sosiaalisessa mediassa ja digipeleissä on valitettavan yleistä. Puolet kyselyyn vastanneista 12–17-vuotiaista oli kokenut nettikiusaamista vähintään kerran ja 80 prosenttia oli todistanut jotakuta toista kiusattavan verkossa. Kyselyn mukaan nuoret toivoivat lisää tietoa kiusaamisesta ja aikuisilta ymmärtämistä ja puuttumista aiheeseen.
MLL:n Läppä lentää -mobiilipeli on toiminnallinen tapa käsitellä nettikiusaamista ja kaveritaitoja digissä. Peli on tehty Seppo-alustalle, joka on monelle opettajalle tuttu pelillinen työkalu. Peliä varten tarvitaan selain tai Seppo-sovellus ja pelikoodi, jolla pääsee Läppä lentää -pelin syövereihin. Peli ei kerää käyttäjistä yksityisiä tietoja. Pelissä opetetaan Läppä nimistä jänistä kinkkisissä tilanteissa, joissa vaaditaan media- ja empatiataitoja. Peliä voi pelata yksin tai pienryhmissä. Pelin aikana pelaajat voivat kartuttaa pistesaldoa ja kokea onnistumisen iloa. Opettaja tai nuorisotyöntekijä voi esimerkiksi järjestää leikkimielisen kilpailun mikä ryhmä saa kerättyä muhkeimman pistesaldon.
Peli soveltuu 4.–9. -luokkalaisille ja nuorisotyön ohjaustoimintaan. Pelin jälkeen voi purkaa tuntoja. Mikä oli pelissä kinkkistä, entäpä helppoa? Oliko Läpän kohtamaat tilanteet ennestään tuttuja? Pohdintakysymyksiä ja lisämateriaalia löytyy pelin tehtäväkortista ja ohjaajan ohjeistuksesta.
Pelin tavoitteet:
- Kannustaa pohtimaan vastuullisia tekoja ja reiluja valintoja digitaalisissa ympäristöissä.
- Opettaa tunnistamaan nettikiusaaminen ilmiönä ja saamaan toimintamalleja ongelmatilanteissa.
- Auttaa ennaltaehkäisemään kiusaamista netissä.
Läppä lentää -peli ja peliohjeet löytyvät MLL:n tehtäväkortista.
Teksti: Inka Kiuru, mediakasvatuksen asiantuntija, Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Kuva: MLL / Mikko Saarainen