Koodaamisen logiikka tutuksi pelaamalla!
Yle Oppimisen uusi seikkailupeli Mysteerijuna tutustuttaa koululaiset koodaamisen saloihin jännittävän seikkailupelin kautta.
Koodaamisen perusperiaatteiden ymmärtämisestä on hyötyä – nyt ja tulevaisuudessa – vaikka ei koodaajaksi aikoisikaan. Koodaaminen ei ole mystistä salatiedettä vaan kaikkien ulottuvilla oleva taito.
Seikkailu alkaa, kun pelaaja pakenee ukkosta hylätyltä näyttävään junaan. Salamanisku saa varikolla seisseen junan liikkeelle ja pelaaja huomaa jääneensä jumiin junan viimeiseen vaunuun. Miten päästä veturiin vetämään hätäjarrusta?
Vaunusta toiseen pääsee etenemään ratkomalla erilaisia pulmatehtäviä. Osa tehtävistä sisältää koodaamisesta tuttuja elementtejä: käskyjonojen tekemistä, luuppien rakentamista ja tietokantahakuja.
Onneksi pulmia ei tarvitse ratkoa yksin, sillä kaverina matkalla on tekoälyrobotti, jolta pelaaja saa konkreettisia vinkkejä, jos tehtävät käyvät liian hankaliksi.
Peli on tarkoitettu 11-16-vuotiaille, mutta se tarjoaa mielenkiintoisen matkan myös sitä vanhemmille. Peli toimii selaimessa eli sitä varten ei tarvitse ladata erillistä sovellusta.
Pelin oheen on rakennettu noin kuuden oppitunnin materiaalipaketti, jonka avulla opettajat voivat käydä oppilaiden kanssa läpi koodaamisen periaatteita.
Peli on julkaistu tammikuussa 2024. Se löytyy Yle Oppimisen verkkosivuilta yle.fi/oppiminen – lähde mukaan seikkailuun!
Pelin ja siihen liittyvän opetuspaketin löydät Yle Oppimisen sivuilta.
Teksti: Anna-Leena Lappalainen, Yle Oppiminen
Kuvat: Mikko Lehtola, Yle Oppiminen