Miksi aikuisia maahanmuuttajia pitää mediakasvattaa, Kaisa Häkkinen?

”Jos haluamme, että uudet asukkaat kotiutuvat ja sopeutuvat suomalaiseen yhteiskuntaan, mediakasvatus on välttämätöntä. Ilman mediaosaamista on mahdotonta toimia Suomen kaltaisessa tietoyhteiskunnassa”, Kaisa Häkkinen muotoilee.

Häkkinen opettaa aikuisia suomi toisena kielenä -lukutaito-oppijoita Laajasalon opistossa, Helsingissä. Osa opettelee lukemista ja kirjoittamista ensimmäistä kertaa elämässään. He eivät opiskele omalla äidinkielellään, vaan samanaikaisesti on opittava myös uusi vieras kieli ja kulttuuri medioineen päivineen. Tehtävä ei ole helppo. Millaisia median kuluttajia sinun opiskelijasi ovat?

”Lukutaito-oppijat käyttävät pääasiassa sosiaalista mediaa, ja etenkin videosisällöt kiinnostavat heitä. Välitunneilla he selaavat somea, ja usein tunnin alussa minulle esitellään vastaan tulleita videoita ja kuvia”, Häkkinen kertoo. 

Visuaalinen media on hyvin tärkeä henkilölle, jonka tekstitaidot ovat vasta kehittymässä. Osa Häkkisen opiskelijoista on aktiivisia somevaikuttajia ja yhteiskunnallisia keskustelijoita omassa kotimaassaan. Jotkut pitävät videoblogia, ja monet tuottavat livestriimausta eli suoraa videolähetystä Facebookin kautta.

”Digitaalinen media videoineen, valokuvineen ja audiomahdollisuuksineen on elintärkeä aikuisille lukutaito-oppijoille”, Häkkinen kiteyttää.

Omassa opetuksessaan Kaisa Häkkinen hyödyntää viranomaisten tuottamia videosisältöjä.

”Alkusyksystä katselimme esimerkiksi Liikenneturvan videoita heijastimen käytöstä. Heijastin on halpa tapa lisätä turvallisuutta liikenteessä”, Häkkinen muistuttaa.

Perinteisistä medioista Häkkinen mainitsee Ylen selkouutiset ja Selkosanomat-lehden. Paperisista sanomalehdistä Häkkisen suosikkeja ovat maksuttomat kaupunkilehdet.

”Joskus annan kotitehtäväksi napata metroasemalta ilmaislehtiä, joiden uutisia käsittelemme seuraavana päivänä. Esimerkiksi Helsingin Uutiset toimii hyvin, sillä paikalliset asiat kiinnostavat meitä kaikkia”, Häkkinen sanoo.

Yhteiskunnalliset kysymykset ja ajankohtaiset tapahtumat ovat aina mielenkiintoisia. Vaikka kieli tuntuu vaikealta, kuvat helpottavat ymmärtämistä. Parhaiten toimivat sellaiset materiaalit, joilla on suora yhteys arkeen. Esimerkkeinä Häkkinen mainitsee ruokakauppojen mainoslehdykät.

”Joskus perjantaisin vien tunnille pinon Lidlin mainoksia. Ne viedään suorastaan käsistä, ja tarjouksista voidaan keskustella pitkät tovit”, Häkkinen naurahtaa.

Teksti: Susanna Ahonen,
mediakasvatusasiantuntija,
Uutismedian liitto

Kuva: Rawpixel Ltd

Uutismedian liitto julkaisi mediakasvatusoppimateriaalin Perehdy paikalliseen – opettajan ideapakka. Se on suunnattu aikuisille maahanmuuttajille, ja sitä voi soveltaa ala- ja yläkoululaisille sekä toisen asteen ammatillisille opiskelijoille. Materiaali on vapaasti käytettävissä osoitteessa: https://www.uutismediakasvatus.fi/materiaalit/perehdy-paikalliseen-opettajan-ideapakka/

Tutustu myös Uutismedian liiton mediakasvatuksellisiin oppituntivinkkeihin: https://www.uutismediakasvatus.fi/oppituntivinkit/
Jaa:

Sinua saattaa kiinnostaa