Nylitteracitet – mot bättre kunnande
I Pargas stärks skolelevernas digitala kunnande inom ramen för utvecklingsprogrammet Nylitteracitet.
Skolan håller inte på att helt frångå papper och penna, men som IT-pedagogen Sebastian Ducander säger, behöver vi kanske acceptera att allt småningom digitaliseras.
– Skolan hittar alltid möjligheter för att just du ska hänga med. För någon är penna och papper viktigast medan för någon annan är det tillgången till ännu flera digitala verktyg.
Ducanders jobb är att lära både unga och lite äldre elever samt lärare att få ut det mesta av att arbeta tryggt på nätet.
Det är Utbildningsstyrelsen som svarar för programhelheten som berör digital kompetens. Nationella audiovisuella institutet svarar för helheten som berör medieläskunnighet, samt för programmeringskunnandet som ingår i båda helheterna.
Text och bild: Tommy Pohjola & KAVI
Programmet är en del av undervisnings- och kulturministeriets utvecklingsprogram Utbildning för alla åren 2020–2022.
Läs mera: uudetlukutaidot.fi/sv/