Metaversumi todellisuuden jatkeena – miten opettaa median uusista ilmiöistä?
Kohtaamme jatkuvasti uusia mediaan liittyviä ilmiöitä arjessamme. Mitä ovat loox box ja NFT, entä miten kryptovaluutat ja botit toimivat? Voidaksemme tarjota oppilaille ja oppijoille välineitä uusien ilmiöiden ymmärtämiseen ja käsittelemiseen, mediakasvattajana meidän tulee ensin ottaa niistä selvää itse.
KAVI ja Uudet lukutaidot -kehittämisohjelma julkaisevat Polkuja uusiin mediailmiöihin -sarjaa, jonka oppimateriaalit ohjaavat tutustumaan uusiin median ilmiöihin pedagogisesti mielekkäällä ja tehokkalla tavalla. Osana sarjaa Mediataitoviikolle 2023 on julkaistu uusi oppimiskokonaisuus metaversumista.
– Metaversumi on käsite, jolle ei ole vielä tarkkaa selitystä. Sitä käytetään useasti ennustamaan tulevaisuuden Internetin käyttöä, joka tapahtuu kolmiulotteisessa, sosiaalisessa virtuaalimaailmassa, kertoo Decentralandin markkinointijohtaja Marja Konttinen, joka on ollut asiantuntijana oppimateriaalin toteuttamisessa. Decentraland on yhdenlainen virtuaalimaailma.
Metaversumi on käsite, jolle ei ole vielä tarkkaa selitystä.
Metaversumia voidaan käyttää yritysten koulutukseen, shoppailuun, taide-elämyksiin, ja tietenkin pelaamiseen. Metaversumia tutumpia käsitteitä saattavatkin olla Habbo Hotel, Roblox, Minecraft ja Fortinte. Niitä voi kutsua protometaversumeiksi eli varhaisiksi versioiksi metaversumista. Peleissä liikutaan avatarilla eli visuaalisena hahmona, jolle voi mahdollisesti osaa uusia tehosteita.
– Miltä digitaalinen identiteetti näyttää 3D-ulottuvuudessa, kun avatarilla on kasvot, vaatteet ja keho, Konttinen haastaa jokaista miettimään omaa hahmoaan metaversumissa.
Protometaverumit ovat käytössämme arkisella teknologialla, kuten puhelimen nettiselaimella. Sen sijaan virtuaalitodellisuuslasit tai lisätyn- ja yhdistetyn todellisuuden laitteet eivät ole vielä levinneet laajaan käyttöön eikä niiden kautta saavutettavalle metaversumille ole vielä selkeää tarvetta tai yleisöä.
Harva median uusi ilmiö on täysin riskitön, ei myöskään metaversumi. Siihen liittyy paljon eettisiä kysymyksiä. Metaversumia rakentavat suuret teknologiajätit – ovatko heidän aikeensa täysin vilpittömiä, kuka hyötyy käyttäjiltä kerätystä datasta ja kuka kerää voitot?
Metaversumi voi myös lietsoa jo olemassa olevia arjen ja internetin käytön haasteita: Paetaanko metaversumiin todellisen elämän ongelmia, sen sijaan että niihin etsitään ratkaisuja? Voiko tulevaisuuden netti olla jopa addiktoivampi kuin nykyinen sosiaalinen media?
– Näitä kysymyksiä pitääkin kysyä nyt kun kehitystyö on vasta alussa. Myös Euroopan Unioni on ottanut metaversumiin liittyviin kysymyksiin kantaa, Konttinen tuo esille.
Konttinen asrvioi, että nykyajan lapset ovat luultavasti ensimmäinen metaversumi-sukupolvi, jolle 3D-netissä tekeminen ja oleminen on täysin luontaista. Tästä syystä onkin tärkeää, että mediakasvattajat tutustuvat ilmiöön ja jakavat tietoaan ja keskustelevat aiheesta lasten ja nuorten kanssa.
Lue lisää
Mediataitokoulusta löydät tietotekstit ja tehtävät opettajan ja oppilaiden käyttöön niin metaversumista kuin muista sarjan oppimiskokonaisuuksista.
Teksti: Ella Airola, projektipäällikkö, KAVIn mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö
Artikkelikuva: Siru Tirronen