Digitala säkerhetsfärdigheter skyddar barn och unga i den digitala vardagen
Den digitala miljön är en alltmer aktivare del av barn och ungas vardag; den fungerar som en viktig kanal för interaktion och kontakt och kan i bästa fall främja barns och ungas delaktighet samt bidra till att skapa en gemenskap. Digitala miljöer är för barn och unga lika viktiga sociala miljöer som andra miljöer i vardagen.
Nätbaserade sociala miljöer har tyvärr också fört med sig nya risker och faror i barn och ungas liv. Enligt de senaste uppskattningarna har över 300 miljoner barn och unga blivit utsatta för nätbaserat sexuellt våld under det senaste året. Tyvärr så är det få av dessa fall som vuxna eller myndigheter känner till. Resultaten tyder på ett akut behov av mångsidiga åtgärder, varav en är att främja barn och ungas digitala säkerhet och mediefostran.
Det är viktigt att vuxna i barn och ungas uppväxtmiljö engagerar sig tidigt, både i deras digitala vardag och i andra miljöer där de befinner sig. Varje barn har rätt att lära sig digitala säkerhetsfärdigheter tillsammans med en trygg vuxen samt andra nyttiga färdigheter som främjar en trygg och våldsfri barndom.
Nationell utbildning i digitala säkerhetsfärdigheter är ett av de främsta och effektivaste sätten att stärka barn och ungas digitala säkerhet. Lärare har en central roll i att förmedla digitala säkerhetsfärdigheter och når barn och unga i olika åldersgrupper. Skydda Barn rf har fått önskemål från flera lärare gällande fortutbildning kring nätbaserat sexuellt våld och de risker som barn och unga möter i digitala miljöer. Dessutom har de önskat material som stöder utvecklingen av barns säkerhetskunskaper.
Skydda Barn rf utvecklar en mängd olika material för att främja nationell utbildning i digitala säkerhetsfärdigheter för barn och unga. Stop, Slow & Go -materialpaketet stöder lärarnas arbete i att främja utvecklingen av barns säkerhetskunskaper. Materialpaketet bygger på trafikljusmodellen som utvecklats av Skydda Barn rf. Det hjälper barn att reflektera över och öva på att hantera situationer som kan uppstå i digitala miljöer, tillsammans med en trygg vuxen. Skydda Barn rf ordnar även kostnadsfria Stop, Slow & Go -distans workshops™, där barn i en trygg miljö får öva och lära sig viktiga praktiska färdigheter kopplade till säkerhet samt får tips för att navigera säkert i den digitala världen.
“En arbetsmetod som engagerar och intresserar både barn och vuxna. En bra balans mellan berättande och praktiska moment. Ämnena är viktiga.” En lärare som deltog i en Stop, Slow & Go -distans workshop™
Även unga har en rätt till att lära sig digitala säkerhetsfärdigheter tillsammans med en trygg vuxen. Lärare kan använda den färdigt utvecklade #MyFriendToo -lektionsplanen, baserad på #MyFriendToo -sidan för unga, som en del av undervisningen i digitala säkerhetsfärdigheter. Lektionsplanen uppmuntrar till samtal om ämnesrelaterade frågor tillsammans med en trygg vuxen och ger unga tydliga riktlinjer och stöd i situationer där de får veta att en vän blivit utsatt för sexuellt våld. Skydda Barn rf har översatt Sillä ON väliä! -uppgiftsboken som uppmuntrar unga att reflektera över situationer och innehåll i den digitala vardagen. Boken erbjuder även information om sexuella trakasserier, grooming och sexuellt våld för att förebygga dessa problem.
Varje barn har rätt till skydd och kroppsfrid i alla miljöer. Skydda Barn rf arbetar kontinuerligt med att utveckla nya material och insatser för att stödja professionellas arbete – och för att förebygga sexuellt våld mot barn.
Material och mera information:
Materialbank
Skydda Barn rf
Text: Noora Nieminen, forskningsassistent / Skydda Barn rf, Nina Vaaranen-Valkonen, verksamhetsledare, specialsakkunnig / Skydda Barn rf, Emma Corrêa de Mora, praktikant / Skydda Barn rf
Bild: August de Richelieu / Pexels