Muuttuva lukutaito – Tekoälysuosituksista tukea myös lukutaidon edistämiseen

Lukutaito on perusta oppimiselle, hyvinvoinnille ja tasa-arvolle yhteiskunnassa; se on sosiaalisen osallistumisen ja aktiivisen kansalaisuuden edellytys. Se edistää kognitiivisten taitojen kehittymistä, auttaa yksilöitä menestymään koulutuksessa ja työelämässä sekä tukee jatkuvaa oppimista. Lukutaito ei kuitenkaan rajoitu ainoastaan kykyyn lukea ja kirjoittaa, vaan pitää sisällään laajemman ymmärryksen ja taidon käsitellä, arvioida, soveltaa ja tuottaa tietoa erilaisissa tilanteissa ja konteksteissa. Tällöin puhutaan monilukutaidosta, joka perustuu laajaan tekstikäsitykseen siitä, että tekstit voivat olla esimerkiksi auditiivisia, audiovisuaalisia, visuaalisia tai digitaalisia. Digitaalisessa muodossakin tekstit voivat olla muodoltaan hyvin erilaisia, esimerkiksi infograafeja, kuvia, videoita, ääniä, kirjoitettua tekstiä ja usein näiden yhdistelmiä. Ne voivat olla myös äänikirjoja, podcasteja, ääniviestejä ja niin edelleen. Lukutaidosta ei siis voida puhua ilman digitaalista lukutaitoa. Generatiivisen tekoälyn käytön lisääntyessä opetuksessa ja oppimisessa on yhä tärkeämpää keskustella siitä, millaista lukutaitoa tarvitaan ja miten sitä edistetään kouluissa ja oppilaitoksissa.  

Tekoälyn lukutaidon (AI literacy) käsitteellä viitataan osaamiseen, jota yksilöt tarvitsevat tekoälyä hyödyntävien teknologioiden ymmärtämiseen, hyödyntämiseen ja kriittiseen arviointiin. Tekoälyn lukutaito osana monilukutaitoa tarkoittaa siis kykyä ymmärtää tekoälyteknologioiden toimintaa, niiden tuottaman tietojen luotettavuutta ja vaikutuksia sekä tekoälyn käytön eettisiä ja sosiaalisia ulottuvuuksia. Hyvät luetunymmärtämisen taidot ja digitaalinen lukutaito auttavat myös tekoälyn avulla tuotetun tiedon tulkitsemista ja arvottamista. 

Lapset ja nuoret ovat usein rohkeita ja innokkaita sisällöntuottajia. Opetuksen tulisi kannustaa oppijoita aktiiviseen sisällöntuottamiseen, jossa vähitellen voidaan hyödyntää tekoälyn mahdollisuuksia. Oppijoiden on olennaista ymmärtää, mihin tekoälyn tuottama sisältö perustuu. Ymmärrys tekoälyn toimintalogiikasta taas edistää sen tuottaman sisällön arviointia. Käytännön esimerkit voivat auttaa oppijaa huomaamaan, millaisiin tarkoituksiin tekoälyä voi hyödyntää ja mihin se ei sovi. Käytännön esimerkit havainnollistavat oppijoille kriittisen lukutaidon merkitystä paitsi sisältöjen tulkinnassa myös niiden tuottamisessa. Sisällöntuotannossa on tärkeää keskustella myös lisääntyvän tekoälyn käytön ympäristövaikutuksista. Vahva monilukutaito auttaa oppijaa tulkitsemaan, tuottamaan ja arvottamaan monenlaisia tekstejä niiden konteksti huomioiden. 

Opetuksen ja oppimisen kontekstissa tekoälyä on tarkasteltava myös lukutaidon edistämisen näkökulmasta. Nopeasti kehittyvät kielimallit voivat tukea oppijan yksilöllisiä tarpeita eri tavoin, esimerkiksi siten, että tekoäly tunnistaa oppijan osaamisen tason ja mukauttaa tekstiä oppijalle sopivan haastavaksi. Tekoäly voi tukea myös sanavaraston kehittymisessä, esimerkiksi siten, että se selittää toistuvasti sanaa oppilaalle niin kauan, että oppija on ymmärtänyt sanan merkityksen. Tekoäly voi toimia lukemisen sparraajana ja teksteistä keskustelevana ”lukukaverina”.

Tekoälysovelluksia käytetään koulutuksessa aina opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden tavoitteiden edistämiseen. Tekoälysovellusten käyttöönotossa on kiinnitettävä huomiota sovellusten käytön lainmukaisuuteen. Koulutuksen järjestäjän laatimat ohjeet tekoälyn käytölle sekä avoin keskustelu pelisäännöistä opettajien ja oppijoiden kesken mahdollistavat tekoälyn tarkoituksenmukaisen hyödyntämisen myös lukutaidon opetuksessa. Opettajan ja oppijan on oltava aina tietoisia, kun tekoälyä käytetään osana opetusta tai oppimista.

Tekoälyn avulla kokonaan tai osittain tuotettu sisältö ympäröi meitä arkielämässä. Lukutaidot kehittyvät rinnakkain ja on tärkeää, että opetuksessa huomioidaan lukutaito moniulotteisena jatkuvasti kehittyvänä taitona varhaiskasvatuksesta alkaen. Tekoälyn lukutaitoa ei siis voi ajatella taidoksi, jonka kehittyminen alkaa vasta, kun lukutaito on saavuttanut tietyn tason. 

Tekoälyyn liittyvä osaaminen on osa kaikille kuuluvaa digitaalista sivistystä. Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisevat Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset -kokonaisuuden maaliskuussa 2025. Aineiston tavoitteena on tukea myös lukutaidon opetusta. Aineisto julkaistaan suomeksi ja ruotsiksi Opetushallituksen sivuilla, oph.fi/tekoälysuositukset.

Kirjoittajat: Lotta-Sofia La Rosa, erityisasiantuntija, Opetushallitus sekä Päivi Leppänen, opetusneuvos, Opetushallitus
Kuva: Opetushallitus

Jaa:

Sinua saattaa kiinnostaa