Tietoa verkko-ostajan ja lentomatkustajan oikeuksista selkokielellä
Menikö nettiostos pieleen tai peruttiinko lentosi? Mitkä ovat oikeutesi, kuka voi auttaa? Kuluttajien oikeudet koskevat meistä jokaista, ja ne osaltaan tukevat yksilöiden mahdollisuuksia toimia täysivaltaisina kansalaisina yhteiskunnassa. Omista oikeuksistaan kiinni pitäminen edellyttää kuitenkin, että oikeuksien olemassaolosta ja sisällöstä on perillä. Euroopan kuluttajakeskus on avannut verkkosivuilleen selkokielisen osion. Osiossa on tietoa verkko-ostajan ja lentomatkustajan oikeuksista helpolla suomen kielellä eli selkokielellä. Sisältö sopii hyvin myös Mediataitoviikon materiaaliksi nuorille, joille kuluttajansuoja ei vielä ole niin tuttua.
Selkokielisellä verkkosisällöllä pyrimme tavoittamaan yhä laajemman kuluttajajoukon – selkokielestä hyötyvät muun muassa henkilöt, joille tavallinen yleiskieli on liian vaikeaa. Selkokieli sopii myös henkilölle, jolla on vaikeuksia lukemisessa tai tekstin ymmärtämisessä.
Selkokielinen sisältö on sijoitettu omaan osioonsa Euroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla, ja se löytyy osoitteesta Ecc.fi/selkokieli. Selkokeskus on myöntänyt osiolle selkotunnuksen. Tämä tarkoittaa sitä, että osion kieli ja ulkoasu noudattavat selkokielen periaatteita.
Materiaali julkaistaan myös selkoruotsiksi Mediataitoviikkoon eli 10.2.2025 mennessä, suomeksi se julkaistiin marraskuussa 2024.
Aihealueina kuluttajayhteydenottojen yleisimmät teemat
Selkokielistä verkkosisältöä on kolmesta aihealueesta eli verkko-ostamisesta, lentomatkustamisesta sekä Euroopan kuluttajakeskuksessa asioimisesta.
Teemat valikoituivat aiheiksi sillä perusteella, että Euroopan kuluttajakeskus saa kuluttajilta kysymyksiä erityisesti verkko-ostamisesta ja lentomatkustajan oikeuksista. Verkkokaupan kasvun ja lentomatkustuksen lisääntymisen myötä on entistä tärkeämpää, että näistä aiheista on saatavilla kattavasti ja kootusti tietoa myös selkokielellä.
- Verkko-ostamista koskeva selkokielinen osio käsittelee kuluttajien oikeuksia verkkokaupassa. Siinä kuvataan elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuutta, kuluttajan peruuttamisoikeutta, turvallista maksamista sekä elinkeinonharjoittajan vastuuta, kun kuluttajan tilaamassa tavarassa tai palvelussa on virhe.
- Toisessa osiossa taas kerrotaan lentomatkustamista koskevista pelisäännöistä sekä matkustajien oikeuksista yleisimmissä virhetilanteissa. Virhetilanteita ovat esimerkiksi lennon peruuntuminen ja viivästyminen.
- Viimeisessä osiossa puolestaan käsittelemme Euroopan kuluttajakeskuksen toimintaa ja sitä, millaisissa tilanteissa voimme auttaa kuluttajia.
Tervetuloa tutustumaan selkokieliseen sisältöömme!
Ecc.fi/selkokieli
Information om rättigheterna för nätköpare och flygpassagerare på lätt språk
Gick din nätshopping fel eller avbröts ditt flyg? Vilka är dina rättigheter, vem kan hjälpa? Konsumenteuropa i Finland (Euroopan kuluttajakeskus) har öppnat en sektion på lätt språk på sin webbplats (ecc.fi/selkokieli). I avsnittet finns information om rättigheterna för nätköpare och flygpassagerare på lätt språk. Vi berättar också i vilka situationer vi kan hjälpa konsumenter.
Innehållet passar också bra som material för Mediekunskapsveckan för ungdomar, för vilka konsumentskydd ännu inte är så bekant. Lätt språk är enklare än allmänspråk både vad gäller ordförråd, uppbyggnad och innehåll.
Materialet kommer också att vara tillgängligt på lätt svenska senast vid starten av Mediekunskapsveckan den 10.2.2025. (ecc.fi/sv)
Teksti: Euroopan kuluttajakeskus
Kuva: Canva/Euroopan kuluttajakeskus