Selkokielisiä materiaaleja ja maailmalla tunnustettuja oppikokonaisuuksia – Huippula laajentaa mediakasvatuksen materiaalitarjontaa
Pelastakaa Lasten Huippula-palvelu on täydentynyt syksyn aikana uusilla oppimateriaaleilla, joiden avulla opettajien on helppo tukea eri-ikäisten ja erilaisten oppijoiden digitaalisen hyvinvoinnin ja turvallisuuden taitoja.
Materiaalia nyt myös selkokielellä ja selkokuvitettuna
Tutkimukset ovat osoittaneet, että lapset, joilla on oppimisen vaikeuksia tai haasteita kielen kehityksessä, ovat erityisen haavoittuvassa asemassa digitaalisissa ympäristöissä. Selkokieliselle oppimateriaalille, joka käsittelee digitaalista turvallisuutta ja hyvinvointia, on paljon tarvetta.
“Onneksemme pääsemme nyt vastaamaan tähän tarpeeseen Huippulan uusilla laadukkailla ja maksuttomilla materiaaleillamme”, iloitsee Pelastakaa Lasten asiantuntija Marjaana Hulkko. Oivaltavat verkkokirjat käsittelevät kiinnostavien tarinoiden kautta lasten digitaalisen arjen haastavia tilanteita, kuten nettikiusaamista, netin ahdistavia sisältöjä ja koukuttavia digipelejä.
Huippulan uudet erityisryhmille suunnatut selkokieliset mediakasvatuksen materiaalit on kehitetty yhteistyössä Kehitysvammaliiton kanssa, ja niiden suunnittelussa on ollut mukana kehitysvammaisia lapsia.
Maailmalla tutkittu ja tunnustettu oppimateriaalikokonaisuus Ole loistava netissä – koulujen työkalupakki palvelee alakouluja vaikkapa monialaisena oppimiskokonaisuutena
Koulujen työkalupakki on kehitetty kansainvälisen mediakasvatuksen Be Internet Awesome -ohjelman pohjalta.
“Oli hienoa saada tämä maailmalla tutkittu ja tunnustettu oppimateriaalikokonaisuus myös suomalaisten opettajien käyttöön Google-säätiön tuella”, kertoo Pelastakaa Lasten asiantuntija Veera Träskelin.
Työkalupakki sisältää medialukutaidon lisäksi tunne- ja vuorovaikutustaitojen helposti käyttöönotettavia harjoituksia eri vuosiluokille. Työkalupakin viiden teeman ympärille on helppo rakentaa vaikkapa monialainen oppimiskokonaisuus, joilla voi vastata opetussuunnitelman laaja-alaisiin tavoitteisiin.
Lasten kanssa kehitetyt alkuopetuksen materiaalit mahdollistavat digiarjessa tarvittavien taitojen harjoittelun ikätasoisesti
Digilaitteet ovat kasvavassa roolissa jo pienten lasten elämässä, ja on tärkeää antaa lapsille jo varhaisessa vaiheessa työkaluja digitaalisen turvallisuuden ja hyvinvoinnin tueksi.
Huippulan uudet alkuopetuksen mediakasvatuksen materiaalit on kehitetty yhdessä lasten ja varhaiskasvatuksen opettajien kanssa.
“Digitaalisen arjen ja lapsen oikeuksien teemoja käsitellään oppimateriaaleissa alkuopetusikäisen lapsen ikätaso huomioiden”, Hulkko kuvaa. “Materiaalissa on hyödynnetty lapsille arjesta tuttuja ilmiöitä, mikä tekee sisällöistä erityisen helposti lähestyttäviä myös pienemmille oppijoille.”
Tulevaisuudessa Pelastakaa Lasten Huippula-palvelun tavoitteena on palvella yhä paremmin opettajia lasten digitaalisen turvallisuuden ja hyvinvoinnin tukemisessa.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita materiaalitarjonnan jatkuvaa laajentumista, vaan tarkoituksena on kuratoida Huippulaan helppokäyttöisiä ja ajankohtaisia oppimateriaaleja, joista opettajan on helppo valita juuri omalle oppilasryhmälle sopivat materiaalit.
“Tärkeintä on, että tulevaisuudessa Huippulasta löytyy pedagogisesti laadukasta sisältöä, jokaiselle opettajalle jotakin!” Träskelin summaa.
Tutustu Huippulan uusiin mediakasvatuksen materiaaleihin!
Teksti: Veera Träskelin ja Marjaana Hulkko, Pelastakaa Lapset ry:n digitaalisen hyvinvoinnin ja turvallisuuden asiantuntijat