Mediataitoviikko kestävän ja ekologisen mediakasvatuksen edistäjänä
Hyvää 13. Mediataitoviikkoa! Mediataitoviikon valmistelujen aikaan ennätin viettää syysloman Italiassa. Opin, että Italiassa yleisestä länsimaisesta symboliikasta poiketen numero 13 nähdään ainakin joissain tilanteissa onnenlukuna, ja sen uskotaan tuovan uusia mahdollisuuksia. Olkoon tämä muutoksen ja mahdollisuuksien Mediataitoviikko.
Tänä vuonna painotamme Mediataitoviikolla kestävän kehityksen ja ekologisuuden teemaa. Teeman julkaiseminen herätti innostuneisuutta Mediataitoviikon kumppaneissa. Useat totesivat jo toteuttavansa teemaa tavalla tai toisella mediakasvatustyössään.
Mediakasvatuksen merkitys korostuu ilmastonmuutoksen ja luontokadon ajassa. Kestävä kehitys ja ekologinen mediakasvatus linkittyvät moniin mediailmiöihin kuten digitaaliseen mediaan, tekoälyyn ja muihin ohjelmoituihin ympäristöihin. Kuinka paljon nämä toiminnot kuluttavatkaan luonnonvaroja, kun tavoittelemme aina vain parempia laitteita ja formaatteja? Uuden ja tehokkaamman rinnalla olisi hyvä välillä pysähtyä pohtimaan mahdollisuutta hidastaa, kierrättää ja tuunata sekä fiilistellä retroa ja vintagea. Voisiko korkealaatuisen striimauksen sijaan luoda kerrontaa Polaroid-kameran avulla tai ChatGPT:n kanssa juttelun vaihtaa pohdiskeluun kasvokkain?
Kestävän kehityksen huomioiminen mediakasvatuksessa ei kuitenkaan ulotu vain ympäristöasioihin, vaan se on kokonaisvaltaista pyrkimystä luoda tasapainoinen ja oikeudenmukainen tulevaisuus kaikille. Euroopan unioni nostaa ympäristönäkökulman rinnalle taloudellisen ja sosiaalisen pilarin, joihin tulisi myös nojata, kun toimitaan tulevia sukupolvia vaarantamatta. Sosiaalisella kestävyydellä viitataan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Mediakasvattajat voivat työllään tukea esimerkiksi tasapainoista ja turvallista mediankäyttöä.
YK:n Agenda 2030 -toimintaohjelman kestävän kehityksen tavoitteista mediakasvatus liittyy ainakin hyvinvoinnin, hyvän koulutuksen, eriarvoisuuden vähentämisen, vastuullisen kuluttamisen sekä rauhan, turvallisuuden ja hyvän hallinnon tavoitteisiin. Mutta kenen on vastuu näiden näkökulmien huomioimisessa ja tavoitteiden saavuttamisessa? Yksittäinen mediakasvattaja tai edes mediakasvatus ei voi ratkaista koko haastetta, mutta tämän Mediataitoviikon tuotokset jo osoittavat, että motivaatiota kestävän kehityksen tavoitteiden edistämiseksi löytyy.
Tästä Mediataito 2025 -lehdestä voit lukea esimerkiksi tekoälyn ympäristökuormituksesta, mediakasvatustyöstä Palestiinalaisalueilla ja kännyköiden turvallisesta kierrättämisestä. Lisäksi artikkeleiden joukosta löytyy juttuja vastuullisesta ruoka- ja ravitsemusjournalismista, ympäristömarkkinoinnista sekä kuluttajaoikeuksista selkokielellä. Sekä monta muuta todella mielenkiinoista artikkelia mediakasvatuksen monimuotoiselta kentältä. Ethän myöskään unohda tutustua teemaviikolle tuotettuihin materiaaleihin ja tapahtumiin.
Antoisia hetkiä Mediataitoviikon parissa,
Ella Airola
projektipäällikkö
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti
Mediataitoviikko on mediakasvatuksen oma teemaviikko, joka tarjoaa mediataitojen kanssa työskenteleville materiaalia ja inspiraatiota omaan työhön ja sen kehittämiseen. Mediataitoviikkoa koordinoi Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI), ja se tehdään yhteistyössä vuosittain kymmenien kumppaniorganisaatioiden kanssa. Pysy ajan tasalla teemaviikon viestinnästä seuraamalla Mediataitokoulun somekanavia ja tunnisteita #Mediataitoviikko ja #Mediakasvatus.
Mediataitoviikko pohjaa Euroopan laajuiselle Safer Internet -päivälle, jonka päämääränä on rakentaa yhdessä parempi internet. Vuonna 2025 Safer Internet -päivää vietetään 11. helmikuuta jo 22. kerran. Kansainvälisen Safer Internet -päivän aiheita voi seurata tunnisteella #SaferInternetDay.