Kamerakynällä voi tehdä runoutta, muistiinpanoja ja tutkimista
Oulun kulttuurikeskuksessa toimiva Valveen elokuvakoulu on tuottanut kamerakynän pedagogiikkaan pureutuvan oppaan Mielekästä oppimista kamerakynällä. Monenikäisille soveltuvassa kamerakynän pedagogiikassa keskeisenä ajatuksena on, että videokamera toimii perinteisen kynän kaltaisena välineenä, jonka avulla on mahdollista tuoda näkyväksi omaa ajatteluaan ja havainnoida ympäröivää todellisuutta.
Kamerakynän pedagogiikka edistää oppimista ohjaamalla lapsia käyttämään teknologiaa ja mediataitoja havaintojen tekemiseen, tiedon jakamiseen, itseilmaisuun ja oman ajattelun esille tuomiseen sekä paljon muuhun. Sen avulla on mahdollista toteuttaa opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden mukaista toimintaa. Oppaasta voi lukea kamerakynän pedagogiikasta kaiken tarpeellisen: mitä, miksi, miten ja kenelle. Opas sisältää yli 50 kamerakynätehtävää ja useita tehtäviä tunnekasvatukseen. Lukuisten harjoitusten kautta pääsee kokemaan ja näkemään käytännössä, kuinka yksinkertaista ja hauskaa työskentely kamerakynän avulla voi olla.
Mielekästä oppimista kamerakynällä -oppaasta on aiemmin julkaistu Koulujen elokuvaviikon oppimateriaaleihin Tunnetaitotyöpaja, jossa päästään heittäytymään tunteiden valtaan.
Mielekästä oppimista kamerakynällä – Opas- ja tehtäväkirja kamerakynän pedagogiikkaan on julkaistu verkkoversiona ja sen voi ladata itselleen osoitteessa www.elokuvaviikko.fi/elokuvaviikon-julkaisut
Teksti: Tiia Hyvälä
Koulujen elokuvaviikko
Kuva: Juuso Haarala