Digitalt spelande är en hemsk hobby!

”Att man får dålig kondition och fyrkantiga ögon av att spela” är vanliga myter om digitalt spelande. Spelfostran är en del av mediefostran och ingår i skolans läroplan. Det innebär att diskutera sunda spelvanor och att hjälpa barn och unga att bearbeta det som de upplever i spel.

Finländska unga i åldern 10–19 år lägger cirka 17 timmar i veckan på spelande. Att digitalt spelande är ett onödigt tidsfördriv är en annan vanlig myt bland vuxna. 

 – Som bäst är spelande en givande hobby. Det är roligt, socialt och lärorikt. För att spelandet ska förbli en positiv hobby, måste vuxna förstå vad den ungas spelande och vad spelvärlden handlar om, säger Annukka Såltin, projektchef för Spelkunskap-projektet på Ehyt rf. 

Ehyt rf har sedan hösten 2019 aktivt utbildat skolpersonal, föräldrar och grundskoleelever i Spelkunskap för att få igång diskussionen om vad digitalt spelande innebär i Svenskfinland och gett ut material på svenska.  

– Överlag ser jag att vuxna inte är medvetna om hur deras agerande påverkar barn och unga. Till exempel att man själv använder telefonen för att läsa nyheter på kvällarna men begär att barnen ska lägga bort telefonen, säger Såltin. 

Spelfostrarens handbok 2 är en gratis guide till alla som möter barn, unga och vuxna som spelar digitala spel. Den är skriven av forskare och sakkunniga inom digitalt spelande. Där finns tips på spelregler, sunda spelvanor och hur vuxna kan sätta ansvarsfulla gränser för spelandet.

Bild: Tussitaikurit Oy / Marker Wizards Ltd

Våga diskutera

En vanlig rädsla bland vuxna är att det är svårare att sätta gränser för den unga om man inte själv spelar. 

– Kontrollen finns i dialogen med barnet och känslan av säkerhet finns i det att man litar på sina barn och sina elever. Man kan finnas till som vuxen precis som man är, säger Såltin. 

Animationen ”Digitalt spelande är en hemsk hobby” lanserades under Spelveckan i november. Den fungerar fint som diskussionsunderlag för alla som möter barn och unga. 

– Våga diskutera det som hänt i spelen, känslor, motiv och vänner, du kan diskutera vad som helst när som helst! Det behöver inte vara på en specifik lektion, säger Såltin. 

Text: Sandra Broborn

Annukka Såltin, Spelkunskap-projektet,
Förebyggande rusmedelsarbete EHYT rf

Material till stöd för spelfostran: www.ehyt.fi/sv
Animationen “Digitalt spelande är en hemsk hobby”: ehyt.fi/digitaltspelande/video
Spelfostrarens handbok 2: ehyt.fi/handbok2

Artikelbild: Nea Ilmevalta

Jaa:

Sinua saattaa kiinnostaa